Home  /  Fanzóna  /  Paddock

Paddock

eshop Paddock Drink

Nápoje Paddock dodávají energii americkému fotbalu

Soupeří o přízeň fanoušků v zemi dlouhodobě podmaněné hokejem a fotbalem. A tak není divu, že cesta ke zviditelnění vede přes silného partnera. Přesně touto cestou se vydal americký fotbal. Ten se u nás hraje od roku 1994. V posledních letech si získává čím dál větší pozornost, a to jak ze strany fanoušků, tak z řad médií.

Zvýšený zájem o americký fotbal nepřišel sám od sebe. „Investovali jsme hodně úsilí a peněz, k tomu, abychom dostali americký fotbal na sportovní mapu českých fanoušků,” vysvětluje marketingový manažer České asociace amerického fotbalu (ČAAF), Radim Kroulík.

Jak může sport, který tu nemá dlouhou historii, soupeřit o pozornost fanoušků s ostatními? „Americký fotbal je divácky atraktivní. S podporou našich partnerů jsme schopni lidem ukazovat krásy našeho sportu. Je potřeba být neustále na očích a v povědomí sportovních fanoušků,” vysvětluje Kroulík.

Klíčem k úspěchu podle něj je podpora partnerů. „Bez silného partnera, jako je Paddock, by to nešlo. Do propagace a prezentace našeho sportu široké veřejnosti je potřeba hodně investovat. Bez peněz to dělat nelze. Snažíme se dlouhodobě a pravidelně spolupracovat s velkými celostátními médii. Díky tomu pak máme možnost komunikovat fotbal široké veřejnosti. Zároveň musí partneři cítit, že se jim investice vrací.”

Americký fotbal na ČT sport

Od roku 2014 ČT sport pravidelně vysílá přímý přenos finálového zápasu, tzv. Czech Bowl. Od roku 2017 se k finálovému přenosu přidaly ještě další zápasy, které vysílala ČT sport. V roce 2019 tak mohli diváci vidět hned čtyři přenosy z Paddock ligy. Pátým zápasem pak bylo utkání české reprezentace proti Francii.

Zajištění televizního přenosu není levnou záležitostí. „Přes nemalé náklady na zajištění přenosů považujeme tuto investici s ohledem na její dosah a potenciál za účelně vynaloženou, koneckonců zájem partnerů je velmi často orientován na televizní prostor,” vysvětlil předseda ČAAF, Filip Hobza.

Přenosy amerického fotbalu jsou na vysoké úrovni. „Snažíme se o co nejvěrnější napodobení standardu přenosů zámořské NFL,” nechal se slyšet komentátor ČT sport, Jiří Kalemba. Zápasy jsou pokryty 8 kamerami a nechybí virtuální grafika, statistiky nebo i videorozhodčí. Ten poprvé zasáhl v roce 2017 ještě před implementováním této technologie v kopané.

Dále na ČT sport běží magazín Touchdown. Ten má za sebou již 9 ročníků. „S důrazem na aktuálnost, dynamičnost a přehledný výklad pravidel, se pořad stal vhodnou příležitostí k prezentaci fotbalu širší veřejnosti. A to atraktivnější a zábavnější formou,” okomentoval Hobza projekt. Poslední tři ročníky měl magazín 14 dílů ročně se stopáží 10 minut na jeden díl. 

Také ve zpravodajství na kanálech České televize se americký fotbal objevuje častěji. „V průběhu Paddock ligy byla téměř z každého kola odvysílána reportáž ve sportovním zpravodajství. Jelikož je náš generální partner v názvu ligy, je to šikovný způsob, jak podpořit povědomí o Paddocku,” vysvětlil Kroulík.

Projekty pro komunitu i veřejnost

Americký fotbal se snaží o zviditelnění také dalšími způsoby. „Jde to rozdělit na dvě části. Jedna se věnuje projektům pro naši komunitu jako jsou hráči, fanoušci týmů a příznivci fotbalu. Ta druhá je pak především o komunikaci amerického fotbalu široké veřejnosti. V obou případech pak samozřejmě přemýšlíme, jakým způsobem můžeme zviditelnit naše partnery v čele s Paddockem,” vysvětlil Kroulík strategii.

Fanoušci mají k dispozici YouTube magazín ČAAF TV. Ten po každém hracím víkendu přináší aktuální reportáže ze zápasů, a to především Paddock ligy. Na stadionu pak fanoušci například mají tleskadla. Na nich jsou mimo jiné přehlednou infografikou vysvětlena pravidla amerického fotbalu. „Boj s neznalostí pravidel je pro nás klíčový. Nepochopení základních principů totiž rychle vede ke ztrátě zájmu o náš sport. Tomu se snažíme zabránit. Podle zvyšující se návštěvnosti na zápasech to vypadá, že jsme na dobré cestě,” vysvětluje Kroulík. A tak i na Youtube ČAAF naleznete řadu videí, která se pravidly a základními principy fotbalu zabývají.

Samotné zápasy jsou příležitostí, jak s fanoušky komunikovat osobně. „Loni Paddock objížděl zápasy se svými hosteskami a nabízel ochutnávku zdarma. Pro nadcházející sezonu to chceme společně s Paddock posunout zase dál a připravit fanouškům jedinečný zážitek. Chceme vytvořit silné pouto, kdy fanoušek bude vědět, že americký fotbal rovná se Paddock.”

V médiích i díky NFL

Mimo hřiště se americký fotbal neustále snaží získat pozornost. Výraznou měrou k tomu přispívá zámořská NFL. To je ve Spojených státech suverénně nejpopulárnější sportovní soutěž, která daleko za sebou nechává ostatní včetně NHL.

Sportovní kanál Sport TV v uplynulé sezoně vysílal tři zápasy v neděli a po jednom v pondělí a ve čtvrtek. Více toho v přímém přenosu ani odvysílat nelze, NFL se v ostatních dnech nehraje. Proto se Sport TV rozhodla začít vysílat i univerzitní ligu amerického fotbalu. Také ta dosahuje v zámoří mnohem vyšší sledovanosti než je NBA nebo NHL.

Zvýšeného počtu vysílání přenosů se Česká asociace amerického fotbalu snaží využít. „Buduje se tu silná komunita fanoušků NFL, případně NCAA. Snažíme se tuto komunitu oslovit a přesměrovat je k českému fotbalu,” vysvětlil Kroulík.

„Máme několik externích spolupracovníků, se kterými se snažíme koordinovat vydávání článků o americkém fotbale. V posledních letech se nám podařilo dramaticky zvýšit četnost článků, a to z NFL i domácí scény. Také zde klademe důraz na propagaci Paddocku. V případě domácích článků to lze jednoduše, protože se jedná o Paddock ligu. Pokud v článcích o NFL nenajdeme přirozený přesah do Paddock ligy, spokojíme se komunikováním fotbalu jako sportu.”